Indledning
Udgangspunktet for Vedbæk Skoles ordensregler er skolens værdigrundlag, hvoraf vi især vil fremhæve:
På Vedbæk Skole ser vi høj læring og trivsel som hinandens forudsætning og ligeværdige elementer i et godt skole- og fritidsliv.
Vores fysiske og psykiske arbejdsmiljø i medarbejdergruppen og læringsmiljøet i klasserne og på SFO/K og på skolen generelt understøtter elevernes lyst til og mulighed for læring og udvikling.
Vores omgangsform er præget af gensidig tillid og respekt. Vi tager afstand fra enhver form for diskrimination (køn, religion, etnicitet, seksualitet mv.), nedsættende tale/omtale/gestik mv. der vedrører udseende eller funktionsniveau, mobning og/eller grove drillerier, og vi handler, når vi bliver opmærksomme på, at det foregår.
Vi forventer, at elever og forældre anerkender og bakker op om skolens ordensregler og engagerer sig i skolens daglige liv og er medvirkende til, at skolens lærings- og arbejdsmiljø er det bedst mulige for alle børn og voksne.
Ordensregler
Vores skole og SFO/K er ren og pæn og vi passer på skolens og SFO/K’ens ting og områder.
Vi rydder op efter os selv og hjælper hinanden med at huske det i hverdagen.
Vi bruger et pænt sprog, og vi taler pænt med og om hinanden. Vi hjælper hinanden i hverdagen med at alle har det godt med hinanden – både i skoletiden, i pauserne og på SFO/K.
Vi møder til tiden – både fra morgenstunden og efter pauser.
Vi accepterer ikke, at nogen udtrykker sig (verbalt, non-verbalt, skriftligt, digitalt mv.) nedsættende eller krænkende om hinanden – herunder om køn, hudfarve, religion, etnicitet, udseende, funktionsniveau og/eller seksualitet.
Skolens elever skal respektere og samarbejde med både andre børn og voksne og indrette sig efter gældende regler i klassen og på SFO/K.
Overtrædelse af ordensreglerne
På Vedbæk skole arbejder vi med udgangspunkt i Restorativ Praksis, hvis vi oplever uoverensstemmelser og/eller konflikter. Vores mål vil altid tage udgangspunkt i at genoprette nødlidte og skadede relationer efter konflikter og hjælpe alle vores elever med at være en del af fællesskabet på vores skole.
Hvis en elev ikke overholder skolens ordensregler, værdiregelsæt eller i øvrigt almindelige normer for god opførsel, kan skolens leder iværksætte foranstaltninger over for eleven. Foranstaltninger kan anvendes på baggrund af elevens adfærd v. benyttelse af skolens tilbud, herunder skolefritidsordninger og undervisning i fritiden.
Foranstaltninger kan endvidere anvendes på baggrund af elevens adfærd i fritiden, når denne adfærd f.eks. digital adfærd på sociale medier, har haft direkte indflydelse på god orden i skolen, herunder undervisningsmiljøet.
Elevens/elevernes lærere, pædagoger og nærmeste leder vurderer omfang og alvorlighed af den uacceptable adfærd. Skoleleder kan træffe beslutning om iværksættelse af sanktioner.
Ved uacceptabel adfærd
Lærer/pædagog hjælper eleverne med at løse uoverensstemmelser el.lign. gennem dialog med de(n) involverede elev(er). Forældrene informeres telefonisk og kan indkaldes til møde, hvis det vurderes relevant.
Ved gentagende uacceptabel adfærd
Lærer/pædagog og nærmeste leder hjælper eleven/eleverne gennem inddragelse af forældre ved indkaldelse til møde om udfordringerne, præcisering af skolens ordensregler og en handleplan for, hvordan vi sikrer, at disse følges fremadrettet.
Ved grov uacceptabel adfærd
Elev og forældre indkaldes til møde med skoleleder. Skoleleder kan træffe beslutning om iværksættelse af sanktioner jfr. Bekendtgørelsen om Fremme af god orden i folkeskolen.
Godkendt i Skolebestyrelsen 24. februar 2025