Optimal læring og trivsel for alle på Vedbæk Skole
Den gode elev
- Møder veludhvilet og forberedt til tiden.
- Deltager positivt og aktivt i undervisningen.
- Taler pænt til og om andre.
- Anerkender, respekterer og viser interesse for andre.
- Overholder aftaler og retningslinjer.
- Er nysgerrig, har mod på og lyst til at prøve nyt.
- Kender sin egen måde at lære på.
- Ved at man lærer af at lave fejl.
- Ved, hvad der skal arbejdes med i undervisningen og hvorfor.
- Bidrager aktivt til og ser sig selv som en værdifuld del af fællesskabet.
- Behandler alt inventar på skolen og skolens bygninger med respekt.
- Retter sig efter henstilling og de anvisninger som læreren og ledelsen udstikker.
- Eleverne er medansvarlige for det sociale miljø i klassen - for såvel egen som andres trivsel og læring.
Det gode hjem
- Sørger for, at barnet møder veludhvilet og forberedt til tiden.
- Støtter barnet i sin forberedelse til skolen og i at deltage positivt i undervisningen.
- Anerkender, viser respekt og interesse for skolens ansatte, elever og forældre.
- Hjælper barnet med at overholde aftaler og retningslinjer.
- Er positiv og åben for forskellige måder at lære på.
- Hjælper barnet med at forstå målet med undervisningen og til at reflektere over sin læring.
- Støtter op omkring samarbejde og fællesskaber.
- Følger med i deres børns skolegang, interesserer sig for såvel deres børns faglige præstationer som deres sociale kompetencer, og ikke mindst taler med deres børn om problemer, udfordringer og glæder ved deres skolegang.
- Følger med på AULA og deltager aktivt i skole-hjemsamtaler, forældremøder og anden social aktivitet, der binder deres børns skolegang sammen.
- Reagerer positivt på henvendelser fra skolen, uanset om dette er fremkaldt af udfordringer med deres eget barn.
Den gode underviser
- Møder veloplagt og forberedt til tiden.
- Er autentisk, positiv og tydelig i sin undervisning og ledelse af klassen.
- Anerkender, respekterer og viser interesse for den enkelte elev.
- Sætter klare og tydelige rammer for aftaler og retningslinjer.
- Udfordrer sig selv og er åben over for konstruktiv kritik.
- Er fagligt velfunderet og er både i stand til at tænke kreativt og stille åbne opgaver.
- Gør undervisningens mål forståelig og foretager løbende evaluering.
- Skaber et velfungerende fællesskab, der højner niveauet.
- Sikrer, at der tages hånd om elever, der mistrives, og at der gribes ind over for elever, der mobber andre elever
Den gode undervisning
- Finder aktivt sted i et godt visuelt læringsmiljø og tager højde for indlagt fysisk aktivitet og ydre rammer.
- Bygger på en god og tryg stemning og giver mulighed for, at eleverne er aktive.
- Bygger på, at eleverne har indflydelse på indhold og metode.
- Har en klar struktur med tydelige spilleregler.
- Giver passende udfordringer til alle elever med mulighed for fremgang.
- Er varieret med hensyn til metoder og måder at arbejde på, og tager højde for, at børn har forskellige måder at lære på.
- Lægger op til, at eleven reflekterer over sin egen læring.
- Veksler imellem at lade elever arbejde individuelt og sammen med andre.
Dokumenter